Ivo Lipanović

Dirijorul croat Ivo Lipanović s-a născut în Dubrovnik, acolo unde și-a început educația muzicală. A studiat dirijatul și pianul la Academia de muzică din Zagreb, specializându-se în dirijat cu maestrul Mo Lavro von Matacić.La concursul pentru tinerii dirijori din Zagreb din anul 1986, a câștigat Premiul I; ulterior în același an a fost numit maestru de cor și dirijor la Opera Națională Croată Split.În primele stagiuni a fost asistent în producții ca: Nerone, Boris Godunow, Guglielmo Tell și Vespro della beata Vergine. Ca dirijor a debutat în 1997 cu La Traviata și a continuat cu Rigoletto, Il Trovatore, Don Carlos, Nabucco, Aida,  I Lombardi alla prima crociata, Tosca, La Boheme , Madama Butterfly, Gianni Schichi, Cavaleria rusticană, I Pagliacci, Faust, Carmen, Falstaf, Luisa Miller ș.a.

Din iulie 1992 până în octombrie 1998 a fost Director Muzical la Opera Națională Croată Split și de asemenea a fost Director Artistic al Split Summer Festival.În perioada de ședere la Split a dirijat numeroase concerte simfonice și lucrări corale precum Requiem-ul de : Wolfgang Amadeus Mozart, Giuseppe Verdi, Camille Saint-Saens și Faure’s; Stabat Mater de  Gioachino Rossini și Antonín Dvořák; Gloria de  Antonio Vivaldi ; Requiem-ul German de Johannes  Brahms.

Ivo Lipanović a dirijat numeroase concerte alături de Filarmonica din Zagreb și de Orchestra Simfonică Radio Croată alături de care a făcut un turneu în Italia în anul 1993. A mai dirijat  Orchestra Simfonică din Dubrovnik în Summer Festival Dubrovnik cu care a avut un turneu în Austria (Viena). În anul 1995 a dirijat Benvenuto Symphony Orchestra, Orchestra Teatrului Liric din Cagliari, Orchestra dell’arena din Verona, Orchestra Simfonică Leipzig, Orchestra Deutschen Oper Berlin, Orchestra  Simfonică Nice, Orchestra D’avignon,etc.
În mai – iunie 1995 a dirijat o producție nouă a Operei Don Carlos la Opera Națională Seul și a fost reinvitat de Orchestra Simfonică a Academiei din Seul pentru două programe simfonice: The Rite of Spring și Simfonia a V- a de Dmitri Schostakovitsch.

De asemenea a dirijat producții noi la Opera Națională de Stat Ankara: Carmina burana în anul 1996, Andrea Chenier în anul 1997, Carmen în anul 1998, Faust în anul 1999, Don Carlo, Turandot, Cavalleria rusticana și I Pagliacci.
Cariera sa în Italia a început în ianuarie 1996 cu un mare succes la Teatrul  Liric Cagliari cu opera Faust de Charles Gounod, și în același an a dirijat integral Simfoniile de Felix Mendelssohn Bartholdy și integral Concertele de Pian de Camille Saint-Saens  alături de reputatul pianist Aldo Ciccolini. Tot în același an a dirijat Orchestra dell’Arena din Verona în Teatrul Filarmonicii din Verona.
La Split Summer Festival a dirijat opera Salome (producție nouă), un mare eveniment cultural în Croația; în anul 1997 a dirijat opera Aida (producție nouă); în anul 1998 La Damnation de Faust; în anul 1999 din nou opera Aida ; în anul 2000 opera Nabucco.
Din  anul 1997 este invitat ca dirijor principal și lector pentru cursuri specializate pentru tineri instrumentiști și interpreți vocali la Teatrul Liric Experimental din Spoleto unde a făcut producții noi de Faust, Werther, Le Nozze di Figaro, Cavalleria rusticană și Il segreto di Susanna.
În octombrie 1999 a debutat la Deutsche Oper Berlin cu Carmina Burana și după un mare succes a fost reinvitat în ianuarie 2001 pentru Falstaff de Giuseppe Verdi în cadrul celebrării a 100 de ani de la moartea sa.
În martie 2000 cu mare succes a dirijat Eugene Oneguine la Opera din Nice cu o distribuție faimoasă: Barbara Hendricks, Vladimir Chernov și Matti Salminen.
După această producție, a început o colaborare intensă cu Barbara Hendricks, făcând numeroase concerte în Elveția (Berna), Croația (Zagreb), Franța (Nice, Strassbourg, Toulouse, Merignac, Avignon, Lyon și Paris).
Din noiembrie 2001 până în iunie 2003 a fost numit Director General Muzical la Opera Națională din Ankara.