Cristian Sandu

Cristian Sandu (Opera Națională Română Cluj-Napoca)

Dirijor

Cristian Sandu este din 2004 dirijor permanent invitat la Opera Națională Română Cluj, instituție alături de care a realizat numeroase turnee în Franța, Elveția, Corea de Sud, Italia. De asemenea este asist. univ. dr. în cadrul Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, catedrele Orchestră și Clasa de Operă.

Colaborează constant cu instituțiile de concerte și spectacole din România: filarmonicile din Cluj-Napoca, Sibiu, Satu Mare, Bacău, Oradea, Botoșani, Râmnicu-Vâlcea, Târgoviște, Pitești, dar și Opera Națională București, Opera Națională Română Timișoara, Opera Brașov, Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, Teatrul Liric Galați, Opera Maghiară Cluj.

În străinatate a dirijat Orchestra Națională a Ucrainei (Kiev, 2005), Orchestra Simfonică Radio din Kiev (Festivalul Internațional de Operă din Daegu, Coreea de Sud, 2006), Orchestra de Stat Klassika (Sankt-Petersburg, 2009), Orchestra Operei din Daegu, Coreea de Sud (Columbia, 2009), Orchestra Simfonica Bruno Maderna (Forli 2010), Orchestra Sinfolario din Lecco (Bologna 2011), Orchestra Filarmonică din Dnepropetrovsk (Italia 2011), Mediteranea Chamber Orchestra (Festivalul Internațional Palermo Classica 2011).

Cristian Sandu a absolvit secțiile Teorie și Analiză Muzicală (2001), Muzicologie (2003) și Dirijat (2005), clasa profesor Gheorghe Victor Dumănescu. Cele trei specializări au fost materializate prin lucrări teoretice și spectacole: „Pagliacci de Ruggero Leoncavallo – paradigma dramaturgiei muzicale veriste”, „Istoria unei capodopere sau cum se naște o operă – Otello de Giuseppe Verdi”, „Naturalism și verism în opera Carmen de Georges Bizet”.
A urmat și Masterclasses în dirijat coral cu Sharon Hansen (Sinaia, 2003), diirjat simfonic cu Leonid Korchmar (Sankt Petersburg, 2007) și dirijat de operă cu Maurizio Arena (Orvieto, 2008).
În 2010 și-a susținut în cadrul Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” Doctoratul în stilistica interpretării muzicale cu teza „Stilemele verismului în evoluția operei moderne”.
Glück Iphigenie en Aulide, Orfeo
Domenico Cimarosa Il Matrimonio segreto
Wolfgang Amadeus Mozart Zaide, Cosi fan tutte, Le Nozze di Figaro, Don Giovanni
Gioachino Rossini Il Barbiere di Siviglia, La Cenerentola
Gaetano Donizetti L’Elisir d’amore, Lucia di Lammermoor, Don Pasquale
Giuseppe Verdi Traviata, Rigoletto, Il Trovatore, Aida, Un Ballo in Maschera, Nabucco, Otello
Georges Bizet Carmen
Pietro Mascagni Cavalleria rusticana, Iris
Ruggero Leoncavallo Pagliacci
Giacomo Puccini La Boheme, Tosca, Madama Butterfly, Turandot 
Piotr Ilici Ceaikovski Lacul lebedelor, Spargătorul de nuci, Frumoasa din pădurea adormită
Adolphe Adam Giselle

Nikolai Rimsky-Korsakov Sheherezada
2010: Premiul I la Concursul Internațional de Dirijat Jeunesses Musicales