Duminică, 18 martie, de la ora 19.00, la Filarmonica de Stat „Moldova” Iași, vă invităm la concertul Coruri celebre din opere, sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeșelea.

La fel ca și cvartetele de coarde, ariile din opere, simfoniile și alte forme asemănătoare de manifestare muzicală, corurile din opere devin în acest spectacol un gen de sine stătător care focalizează o mare parte a energiei asupra vocii umane. Această energie nu este propagată singular, ci printr-un corp comun format din două entități diferite – cor și orchestră.

Unele opere au rămas în amintirea posterității datorită unor arii îndrăgite (Rigoletto – La donna e mobile, Turandot – Nessun dorma, Carmen – Habanera sau aria Toreadorului). Și în cazul corurilor situația devine aceeași, unele opere rămânând în atenția publicului datorită faimei căpătate de aceste momente muzicale dedicate personajului colectiv (Freischütz – Corul vânătorilor, Faust – Corul soldaților, Nabucco – Corul sclavilor evrei etc.).

Un alt pas important este cel al integrării nou-înființatului cor de copii „Juniorii Operei”, care vor interpreta două momente „deliciose” din opera Carmen de Georges Bizet: Corul de copii din Actul I și ultimul cor din Actul al IV-lea. În acest ultim moment se vor uni cele două coruri pentru a interpreta în original partitura lui Bizet – probabil una din ocaziile unice în România de a asculta acest melanj între corul de copii și corul de adulți, exact așa cum a fost tălmăcit de compozitor.

Dorim ca această seară să aducă puțin câte puțin din grandoarea scenei operei prin implicarea fastuoasă a peste 180 de muzicieni care vor fi prezenți pe scena Filarmonicii „Moldova” Iași. Totuși, pe lângă muzicienii de pe scenă există oamenii „din umbră” – dirijorii corurilor, Mirel Azamfirei și Raluca Toma – a căror importanță covârșitoare este reflectată direct proporțional cu numărul celor ce iau parte activ într-o gală de asemenea factură. (Gabriel Bebeșelea, Dirijor)

Spectacolul de Operă este, în esență, o poveste de viață esențializată și materializată prin harul creator al compozitorului demiurg. Vocea umană își depășește, în țesătura complexă a frazei operistice, limitele naturii fizice și astfel transcende, în plan acustico-melodic, nivelul de percepție general comprehensibil. Precum desprinderea de gravitația terestră, glasul interpretului de operă cucerește, semiton cu semiton, dincolo de „pasaj”, zborul și plutirea sunetului în acut, aducând în ființa ascultătorului rezonanța unică a vibrației artistice.

„Corul” este prezent, încă din tragedia antică, constituindu-se într-un personaj plurivalent; participă la acțiunea propriu-zisă, creează atmosfera triumfală (vezi „Aida”), sau țese, în filigran, o pânză sonoră hieratică, asemeni corului „mut” din Madama Butterfly.

Vocea umană, respectiv singurul „instrument” muzical compus din celule vii, aduce, prin Corurile celebre din Opere, mesajul filosofico-estetic surprins și ființat prin inefabilul act componistic. Vocea cântată exprimă, persuasiv și seducător, sensul cosmic al Existenței, sensul profund al naturii umane însăși. (Mirel Azamfirei, Dirijor Cor)

Costumele sunt realizate de Doina Levintza

Dirijorul corului Operei ieșene, Mirel Azamfirei, alături de dirijorul corului de copii „Juniorii Operei”, Raluca Toma, au pregătit cu dedicație și profesionalism numeroase fragmente  muzicale, după cum urmează:

Partea I

1. Pietro Mascagni – Cavalleria rusticana

Introducere și cor Gli aranci olezzano…

2. Ruggiero Leoncavallo – Pagliacci

Corul Don, din, don Act I

3. Carl Maria von Weber – Der Freischütz

Corul vânătorilor

4. Giuseppe Verdi – La Traviata

Coro di zingarelle e mattadori (Corul țigăncilor și al matadorilor) Act II

5. Bedřich Smetana – Prodaná nevěsta (Mireasa vândută)

Corul Proč bychom se netĕšili (Să ne bucurăm și să fim veseli) Act I

6. Pietro Mascagni – Cavalleria rusticana

Intermezzo Sinfonico

7. Giacomo Puccini – Madama Butterfly

Corul mut

8. Giuseppe Verdi – Aida

Marș Triumfal și cor Act II

 

Partea a II-a

1. Richard Wagner – Der Fliegende Holländer

Entreacte și Corul marinarilor Act III

2. Piotr Ilici Ceaikovski – Evgheni Oneghin

Corul țărăncilor Act I

3. Giuseppe Verdi – Rigoletto

Corul Zitti, zitti

4. Giuseppe Verdi – Ernani

Corul Evviva! Beviam!

5. Giuseppe Verdi – Il Trovatore

Corul țiganilor

6. Charles Gounod – Faust

Corul soldaților

7. Georges Bizet – Carmen

Prelude (Uvertura)

8. Georges Bizet – Carmen

 Avec la garde montante… – Corul „Juniorii Operei”

9. Georges Bizet – Carmen

Les voici! Voici la quadrille! – cu participarea Corului „Juniorii Operei”

[doptg id=”40″]