Don Quijote de Ludwig Minkus

Opera Națională Română Iași vă invită joi, 29 martie începând cu ora 18:30 la spectacolul de balet Don Quijote de Ludwig Minkus, coregrafia Marius Petipa, regia şi adaptarea coregrafică Ileana Iliescu, scenografia Adriana Urmuzescu.

Interpretează baletul și orchestra Operei ieșene, iar conducerea muzicală îi aparține maestrului Ciprian Teodorașcu.

 

Distribuție:

Quitri – Mariya Lozanova

Basil – Dumitru Buzincu

Mercedes – Monica Ailiesei

Espado – Vlad Mărculescu

Zâna Pădurii – Mizuka Suzuki

Florărese – Miku Okazaki, Saki Kagawa

Amorașul – Viviana Olaru

Dans țigănesc – Claudia Tudorache (debut), Elivis Gache

Lorenzo – Sergiu Cotorobai

Camacho – Gheorghe Iftinca

Don Quijote – Ovidiu Ciobotariu

Sancho Panza – Hirohito Icheuki

 

 

Don Quijote este un balet în patru acte și opt scene, la baza episoadelor fiind celebrul roman „Don Quijote de la Mancha” de Miguel de Cervantes . Acesta a fost inițial în coregrafia lui Marius Petipa pe muzica lui Ludwig Minkus și a avut premiera la Teatrului Bolshoi Imperial de la Moscova, Rusia, pe 26 decembrie 1869.

Prima producţie integrală pentru o companie din Vest a fost pusă în scenă de dansatorul, coregraful, regizorul şi pedagogul polonez Witold Borkowski, în 1962, la Ballet Rambert (cea mai veche companie de dans britanică, „Rambert Dance Company” a fost înfiinţată în 1926 de poloneza Marie Rambert).

Producţii notabile în afara Rusiei, pe muzica lui Ludwig Minkus, au fost cele puse în scenă de celebrii Nureyev pentru Opera de Stat din Viena (1966) şi de Baryshnikov pentru Teatrul de Balet American (1978), care în mare parte au urmat versiuni tradiţionale interpretate în Rusia.

George Balanchine (dansator și coregraf rus, unul dintre cei mai importanți coregrafi ai secolului XX, n. 22 Ianuarie, 1904, St. Petersburg, Rusia; d. 30 Aprilie, 1983 New York, US) a produs Don Quijote, în 1965, pe partitura muzicală a lui Nicolas Nabokov, bazată pe o suită orchestrală scrisă anterior. Aceasta a fost prima punere în scenă pentru baletul American. Departe de umorul debordant al versiunilor bazate pe coregrafia lui Petipa, Balanchine a ales să scoată în evidenţă serioasa şi grava disociere, izolare de societate a lui Don Quijote.

Deoarece montarea spectacolului nu este adresată copiilor cu vârsta sub 7 ani, accesul acestora nu este permis în sala de spectacole.